- Faktor Perdagangan :
Para pedagang memang memainkan peranan
penting dalam penyebaran Islam di Tanah Melayu. Para pedagang Arab, India,
Parsi memang mempunyai kegiatan perdagangan di Tanah Melayu sejak abad ke 8
atau 9 Masihi. Peranan mereka dalam penyebaran Islam ini dapat dibahagikan
kepada dua iaitu usaha mereka sendiri menyampaikan Islam kepada penduduk
tempatan dan keduanya ialah melalui kemudahan yang mereka berikan kepada para
pendakwah Islam menaiki kapal-kapal mereka untuk bergerak dari satu pelabuhan
ke pelabuhan lain untuk berdakwah. Para pedagang Islam mempunyai peluang yang
sebaik-baiknya untuk menyebarkan Islam melalui tiga saluran iaitu hubungan baik
mereka dengan para penguasa pelabuhan, raja atau pembesar-pembesar tempatan.
Selain itu, mereka mengahwini gadis-gadis tempatan dan menjalin hubungan baik
dengan pedagang-pedagang lain yang datang dari berbagai-bagai kawasan di
Nusantara. Di samping itu, pada abadabad 14, 15, 16, dan 17 Masihi menyaksikan
bahawa kegiatan perdagangan amat menggalakkan sekali. Contohnya, pada abad
ke-14 kerajaan Pasai, abad ke-15 kerajaan Melaka, dan pada abad ke-16 kerajaan
Acheh merupakan pusat-pusat perdagangan yang mewarnai kegiatan perdagangan di
Tanah Melayu. Kedudukan Tanah Melayu yang amat strategik membantu kerancakan
perdagangan.
- Faktor Ajaran Islam :
Kedatangan Islam ke Tanah Melayu terpaksa
menghadapi persaingan agama Hindu yang telah bertapak selama 13 abad. Namun,
semua aspek ajaran Islam itu mempunyai kelebihannya yang menyebabkan Islam
mudah diterima oleh penduduk Nusantara. Salah satu kebaikan Islam ialah mudah
difahami, tidak bertentangan dengan akal fikiran, sentiasa rasional dan amat
sesuai bagi semua manusia pada segenap zaman dan tempat. Misalnya, dalam aspek
sosial, Islam mengajarkan bahawa semua manusia adalah sama taraf dan manusia
yang paling mulia di sisi Allah SWT ialah mereka yang paling bertakwa. Di
samping itu, Islam memberikan jaminan dan keadilan sosial, menekankan
persaudaraan Islam yang bersifat universal, tolong-menolong,
hormat-menghormati, bersatu padu, dan lain-lain.
- Faktor Ahli Tasawuf dan Pendakwah :
Ahli tasawuf dan pendakwah ialah ulama
Islam yang kuat berpegang dan beramaldengan ajaran Islam. Akhlak mereka
menyebabkan agama Islam masyhur dan mendapat sanjungan serta menarik minat
penduduk Tanah Melayu. Mereka bukan sahajaberpakaian bersih dan tertib, tetapi
semua tingkah laku dan tutur kata mereka amat menarik dan mempersonakan serta
penuh dengan hikmah. Pada peringkat permulaannya, mereka dikatakan menghadapi
tentangan sami-sami Hindu yang menggunakan berbagai-bagai ilmu sihir untuk
mematahkan kegiatan dakwah danpengaruh Islam. Dengan pertolongan Allah SWT,
mereka dapat menghadapinya. Oleh itu, orang ramai mudah mempercayai kebenaran
ajaran Islam. Pada zaman kekuasaan Melaka, Acheh, dan Demak, para ahli tasawuf
mempunyai pengaruh yang kuat dalam kalangan sultan dan pembesar-pembesar
negara. Contohnya, pada zaman Acheh mereka memainkan peranan penting dalam
urusan pemerintahan. Mereka menganggotai beberapa lembaga pemerintahan. Balai
Gadang pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam, telah
dianggotai oleh 22 orang ulama terkenal di Acheh. Di samping itu, ulama-ulama
luar yang datang ke Acheh seperti dari negeri-negeri Semenanjung Arab, Parsi,
Turki, India, Gujerat, dan lain-lain telah menjadi penasihat kepada kerajaan
dan guru-guru kepada institusi pengajian dan masjid-masjid.
- Faktor Penaklukan :
Penaklukan juga tidak kurang pentingnya
menjadi faktor penyebaran Islam di Tanah Melayu. Penaklukan yang dilakukan oleh
sesebuah negara Islam ke atas daerah lain mendorong tersebarnya Islam dengan
cepat. Jika daerah yang ditawan belum Islam maka melalui penaklukan itu para
pembesarnya akan terpengaruh dengan Islam kerana motif politik, kedudukan,
ekonomi, dan sebagainya. Jika daerah yang ditakluk itu telah Islam maka Islam
dapat dikembang dengan lebih berkesan lagi. Contohnya, catatan Ibn Batutah
membuktikan bahawa Kerajaan Pasai telah meluaskan kuasa politiknya ke daerah
sekitarnya melalui peperangan lalu Islam tersebar luas di daerah tersebut.
Melaka pula pada zaman kekuasaan Bendahara Tun Perak telah berjaya menakluki
beberapa daerah di Tanah Melayu dan Sumatera seperti Pahang, Terengganu,
Patani, Kampar, Inderagiri, Rokan, Siak, Johor, Bengkalis, dan lain-lain.
- Faktor Kesusasteraan dan Penulisan :
Kesusasteraan dan penulisan juga menjadi
faktor penting tersebarnya Islam di Tanah Melayu. Selepas kedatangan Islam,
muncul tulisan jawi yang berasal daripada abjad huruf Arab. Dengan adanya
tulisan tersebut maka bahasa Melayu berkembang dengan pesat sekali. Nahu dan
perbendaharaan bahasa Melayu dilengkapkan dengan pengaruh unsur-unsur nahu dan
kata-kata Arab hingga bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar bagi sistem
pelajaran dan pendidikan di Nusantara. Selain itu, berbagai-bagai bentuk
sastera Arab seperti syair, sajak, nazam, dan sebagainya telah mempengaruhi
bahasa Melayu. Akhirnya, lahir ramai tokoh pengarang Islam dalam kalangan para
ulama yang gigih menghasilkan karya sastera yang berunsur Islam. Banyak kitab
agama dikarang atau diterjemahkan ke bahasa Melayu. Karya terjemahan tentang
kisah-kisah Nabi Muhammad SAW dan sahabat menarik minat dan perhatian penduduk
Nusantara. Contohnya, Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Raja Khandak, Hikayat Nabi
Wafat, Hikayat Nabi Mengajar anaknya Fatimah, Hikayat Nur Muhammad, dan
sebagainya sering dibacakan kepada penduduk Nusantara.
- Faktor Perkahwinan :
Perkahwinan turut menjadi faktor penting
dalam penyebaran Islam di Tanah Melayu. Perkahwinan berlaku melalui dua cara
iaitu perkahwinan antara saudagar Islam dengan gadis-gadis tempatan, terutama
anak gadis pembesar atau kerabat diraja tempatan. Keduanya ialah perkahwinan
antara raja dengan puteri raja daerah atau negeri lain. Contohnya, perkahwinan
Merah Silu dengan puteri raja Perlak menyebabkan beliau memeluk Islam dan
bergelar Malikul Salleh. Rakyat Pasai turut memeluk Islam kemudiannya.
- Peranan Pemerintah di Nusantara :
Penyebaran Islam di Tanah Melayu sangat
berkait rapat dengan peranan pemerintah. Minat dan sokongan raja-raja dan
pembesar-pembesar negeri terhadap gerakan penyebaran Islam sangat penting.
Contohnya, sultan-sultan di Acheh terlibat secara langsung dalam kegiatan ilmu
pengetahuan dan penyebaran Islam. Antaranya ialah Sultan Alauddin Riayat Syah
dan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. Syamsuddin al-Sumaterani dihantar ke
Pahang untuk meyebarkan dakwah Islamiah. Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam
turut menjadikan Acheh sebagai pusat pengajian dan kebudayaan Islam sehingga
digelar sebagai Serambi Mekah. Institusi istana menjadi pusat pendidikan
pengajian ilmu dan penyebaran Islam. Peranan sultan Melaka seperti Sultan
Alauddin Riayat Syah dan Sultan Mansur Syah. Sultan Muzaffar Syah.
- Hubungan Diplomatik :
Penyebaran Islam di Tanah Melayu turut
didorong oleh faktor hubungan diplomatik dengan negara luar seperti Kerajaan
Moghul di India dan Makkah. Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam di Acheh misalnya
mengadakan hubungan diplomatik dengan kerajaan Islam seperti Gujerat, Malabar,
Turki, Mesir, Mekah dan lain-lain. Pada zaman baginda, Acheh telah dikunjungi
oleh para ulama seperti Sheikh Abdul Kadir Ibn Hajar dan Sheikh Muhammad Yamani
dari Mekah.
- Perlaksanaan Perundangan Dan Keadilan :
Hukum Kanun Melaka mempunyai unsur-unsur
Islam. Jadi perlaksanaan undang-undang ini mewujudkan keadilan dalam masyarakat
- Faktor Institusi Pendidikan :
Contoh Istana-istana, pondok, balai gadang,
Jamiah Baitul Rahman. Para pelajar yang menerima ilmu pengetahuan dan ajaran
Islam akan menyebarkan pula di tempat masing-masing setelah tamat pengajian.
Sumbe Rujukan (Buku) Atlas Penyebaran Islam - Dr SYAUQI ABU KHALIL
Sumbe Rujukan (Buku) Atlas Penyebaran Islam - Dr SYAUQI ABU KHALIL
No comments:
Post a Comment