Monday, 15 February 2016

Pengaruh kedatangan Islam Ke Tanah Melayu



  1.  Perubahan kepercayaan


   Animisme kepada Islam :
   Membawa konsep tauhid dengan menafikan kewujudan banyak Tuhan. Keimanan dan konsep            keesaan Tuhan. Ibadat yang luas menanam fahaman secara akidah dan rasional - mengubah berfikir    secara

      2.  Tahyul dan Fantasi :


Amalan yang bertentangan dengan Islam terhapus atau diubahsuai walaupun masih mengekalkan sedikit ciri asal seperti upacara perkahwinan, pertabalan dan lain-lain. Mengubah pandangan masyarakat terhadap tokoh-tokoh agama Hindu, ahli sihir, bomoh dan dukun diganti dengan tokoh-tokoh Islam.

     3.  Perundangan/peraturan


Hukum Kanun Melaka pada abad ke-14 – memasukkan unsur-unsur perundangan Islam. Contoh: berkaitan minum arak, berzina, membunuh, memfitnah, murtad, riba dan lain-lain. Undang-Undang Pahang mengisytiharkan Pahang sebagai Dar al-Islam dan 42 Fasal merupakan terjemahan sepenuhnya dari undang-undang Fiqah Mazhab Shafie.

     4.  Pentadbiran

Memperkenalkan sistem kesultanan yang berbeza dengan beraja ala Hindu-Buddha. Konsep Dewaraja dihapuskan dan digantikan dengan sultan sebagai pemegang amanah Allah di muka Bumi. Alim ulama’ sebagai penasihat sultan.

     5.  Pendidikan
      
  • Sistem pendidikan yang lebih teratur/sistematik.
  • Terbuka kepada semua golongan masyarakat.
  • Diajar oleh alim ulama yang disanjung dan dihormati.
  • Antara pengajarannya – al-Quran, Feqah, sejarah dan lain-lain.
  • Menyentuh perkara berkaitan dengan rukun Islam seperti solat, zakat, puasa dan haji.
  • Pendakwah mengubahsuai tradisi supaya sejajar dengan Islam.
  • Muncul institusi pondok/madrasah, masjid dan surau sebagai tempat mengajar.
  • Pendidikan secara formal dan lebih sistematik selepas tahun 1900 dan kemasukan kurikulum baru seperti Bahasa Arab, Ilmu Sains dan Ilmu Hisab.

     6.  Bahasa dan Kesusasteraan

  • Banyak hasilkan karya dari luar diterjemahkan.
  • Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan taraf lingua-franca.
  • Tulisan jawi sebagai tulisan rasmi.
  • Kemasukan istilah Arab dan Parsi. Contohnya: alim, ulama’, musyawwarah dan lain-lain.
  • Penulisan karya sastera seperti hikayat Muhammad Ali Hanafiah, Hikayat Amir Hamzah.
  • Antara penulis – Hamzah Fansuri, Shamsuddin al-Sumatrani, Nuruddin al-Ramli.


     7.  Kesenian Islam

  • Ukiran di dinding masjid, bentuk kubah, tempat berwudhuk, mihrab, menara azan, mimbar, batu nisan dan lain-lain.
  • Rumah-rumah persendirian – bentuk relung, ukiran daun dan bunga-bungaan.
  • Tulisan-tulisan berbentuk geometri, ayat-ayat al-Quran dan hadis.

Sumber Rujukan (Buku) Islam di Alam Melayu -  MAHAYUDIN HAJI YAHAYA




1 comment:

  1. terima kasih atas info yang diberi.. saya dapat menyiapkan kerja khusus saya atas bantuan blog anda.. terima kasih sekali lagi..

    ReplyDelete