Monday 15 February 2016

Cara-cara Kedatangan Islam Ke Tanah Melayu



  • Melalui perdagangan



Pedagang dari Arab , China dan India telah lama menjalin hubungan di pelabuhan Asia Tenggara seperti di Selat Melaka , Kepulauan Rempah .
Sikap dan tingkahlaku baik pedagang Islam ini menjadi ikutan penduduk setempat
Setengah pedagang luar ini membawa ulama bersama mereka untuk berdakwah di pelabuhan
Sifat mahmudah (sopan-santun , ikhlas , lemah-lembut ) pedagang Islam menarik minat orang tempatan
Pedagang Islam juga mempunyai hubungan baik dengan pemerintah tempatan hingga diberi keistimewaan . Ada diantara mereka dianugerah jawatan syahbandar , syahbandar inilah yang turut menyebarkan Islam .

  • Melalui perkahwinan

Perkahwinan Siasah - berlaku di kalangan kerabat diraja  . Di Melaka Sultan Mansur Syah dan Muzaffar Syah mengahwinkan puteri mereka dengan Raja Siak , Kampar , Jambi. Kemudiannya negeri ini akan diislamkan oleh Melaka
Perkahwinan Biasa - berlaku antara ulama atau pedagang Islam dari India atau Arab dengan orang tempatan . Maka Islam tersebar di kalangan keluarga di kalangan keluarga dan masyarakat orang yang dikahwini itu .

  • Pengislaman Raja Dan Golongan Bangsawan

Apabila raja memeluk Islam , ia akan diikuti oleh rakyat kerana mereka sangat setia kepada raja
Pengislaman Megat Iskandar Syah Melaka contohnya , diikuti pengislamankeluarga diraja\
Di Pasai pengislaman Raja Malik  menjadikan Islam cepat berkembang dan Pasai menjadi kerajaan yang kuat

  • Kelahiran Kerajaan Islam

  a. Kerajaan Islam terawal - Kerajaan Perlak , Samudera dan Pasai .
  
  b. Melaka - Tun Perak memperluaskan kuasa dan kemudiannya mengislamkan kawasan seperti Aru ,                     Rokan dan Siak .
  
  c. Johor Riau - Kerajaan ini berusaha menawan semula Melaka bagi mengelakkan Portugis                                         menawan Melaka menjadi pusat penyebaran agama Kristian di Tanah Melayu
  
  d. Demak - Selepas menawan Majapahit , kerajaan ini telah menyebarkan Islam ke seluruh Jawa .                          Usaha ini diikuti oleh Kerajaan Islam di Jawa seperti Pajang dan Mataram


  • Peranan Pusat Kebudayaan



Pusat kebudayaan bertindak sebagai pusat keilmuan dan penyebaran Islam seperti di Perak , Riau  , Acheh . Di sini ramai cerdik pandai dan banyak institusi pendidikan .
Samudera dan Pasai  - menjadi pusat penterjemahan di kepulauan Melayu , Kitab Arab  , telah diterjemah kepada Bahasa Melayu  . Sulatan Mansur Melaka pernah mengirim kitab al - Dur Al dan manzun untuk diterjemahkan di sini . Sultan Mahmud Melaka pula pernah merujuk masalah agama kepada pakar di sini .
Melaka - banyak karya sastera pengaruh Arab ditulis seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Nabi bercukur 

Sumber Rujukan (Buku) Islam Nusantara - Dr. M. ABDUL KARIM


No comments:

Post a Comment